Tercipta aku dari air yang hina,
Penuh dengan sifat kejahilan dan kelemahan,
Setiap langkahku diatur oleh Sang Pencipta,
Setiap gerak geriku diperhatikan Sang Penguasa
Namun ku dustakan semua itu dengan tipuan nafsuku
Nafsu yang tidak pernah tidur dari letihnya
Disuntik pula dengan jarum bisikan syaitan yang tidak pernah kenal erti putus asa

Adakala ku tersentak dari dunia kegelapan,
Air mata taubat bertitisan jatuh berderai,
Janji yang terpatri tidak mahu mengulanginya disematkan kemas di hati,
Namun….
Janji itu juga ku leraikan dek tipuan nafsu
Adakah ada lagi ruang untukku Ya Tuhan?
Aku hambaMu yang paling hina,
Aku hambaMu yang paling banyak melakukan dosa
Aku hambaMu yang paling lemah

Aku bukan malaikat yang suci ,
Yang sentiasa tunduk patuh pada perintahMu
Yang sentiasa tidak jemu bertasbih memuji kebesaranMu,
Yang sentiasa tunduk sujud tanpa berasa letih
Kerana mereka Engkau ciptakan tanpa nafsu
Namun Engkau ciptakan daku bersama fitrah nafsu

Aku juga bukan seorang Nabi dan Rasul yang terpelihara dari kekejian maksiat,
Apatah lagi seorang wali yang tenggelam dan asyik dalam lautan cintaMu
Aku hanyalah seorang hamba,
Yang penuh dengan kekotoran dosa dan maksiat,
Apakah pembelaan yang akan menyelamatkanku dari kepekatan nista ini.
Sedangkan hatiku meronta-ronta inginkan panggilan dariMu
Namun penantian demi penantian ku tunggu hanyalah hampa belaka

Ku pujuk hatiku dengan rayuan kesabaran,
Walaupun hatiku dihancurkan dari segala harapan
Ku serah segalanya pada Sang Penentu hidupku
Kerana aku adalah hamba yang tiada sezarah hak untukku berkuasa atasnya

Namun Engkau Maha Mengetahui segala apa yang tersembunyi di hatiku
Bahawa pengakuan Tiada Tuhan selain Allah nabi Muhammad utasan Allah
Ku genggam seerat mungkin di dalam hati
Moga janjiku ini tidak kudustakan hingga akhir hayatku