1. Kekeliruan :
Saya pernah mendengar pertengkaran yang
hebat di antara seorang yang berpendidikan tinggi dari barat dengan seorang
yang berpendidikan agama mengenai kepercayaan kewujudan makhluk halus
sperti hantu, jembalang, toyol dan sebagainya. Adakah makhluk ini benar-benar
wujud? Masing-masing menegakkan hujah namun tidak ada penyelesaiannya. Apakah
pandangan dan komen ustaz mengenai perkara ini?
Al-Jawab:
Persoalan yang saudara kemukakan ini
sememangnya berlaku dalam masyarakat kita pada hari ini yang kebanyakannya
berpegang kepada ilmu pengetahuan sains moden yang berorienstasikan logik akal
bahawa sesuatu wujud jika ia dapat dilihat dan dirasai. jika tidak, bagi mereka
sesuatu itu tidak wujud.
Persoalan ini merujuk
kepada penggunaan istilah sama ada hantu, jembalang, toyol atau sebagainya. Saya cuba melihat perkara ini dengan lebih halus. Dalam Kamus Dewan, makhluk halus
ini diertikan sebagai hantu, bunian, jembalang, pontianak, langsuir, pelesit
yang merupakan roh jahat yang merasuk dan melakukan pelbagai kemudaratan kepada
manusia.
Semua istilah ini
terkenal dalam budaya masyarakat Melayu. Bagi masyarakat lain seperti Arab,
mereka menggunakan istilah seperti al-jin, jinni, jinnah, syaitan,
Iblis, Ifrit dan sebagainya.
Dalam kamus Arab yang
terkenal seperti al-Munjid, Lisan al-Arab, Mukhtar al-Sihah dan lain-lain menyatakan erti istilah yang disebutkan di atas bermaksud, roh-roh kotor atau
jahat yang melakukan kejahatan secara tersembunyidan menakutkan anak-anak Adam AS
dengan pelbagai-bagai cara.
Kedua-dua Kamus Dewan
dan Arab ini merujuk kepada istilah yang sama. Nama-nama makhluk halus yang
terkenal dalam masyarakat Melayu terebut sama dengan nama-nama yang disebut
oleh masyarakat Arab, iaitu suatu makhluk yang tidak boleh dilihatdengan mata
kasar, atau hanya boleh dilihat dalam keadaan tertentu sahaja.
Sekiranya kta merujuk
kepada Al-Quran dan Hadith-hadith Nabi Muhammad SAW, kita akan menemui istailah yang
sama. Al-Quran menyebut syaitan atau syayatiin, jin atau jinnah, qarin,
Iblis, Ifrit dan sebagainya. Dalam hadith yang sahih kita akan
berjumpa dengan istilah Ummu Sibyan, Khanzab, Aamir, 'Aamir, Alwalaan,
Mukhannas dan Mukhannathuun. Semua istilah ini sama ada dalam Al-Quran dan
Hadith merujuk kepada wujudnya makhluk2 halus ataupun roh2 jahat yang
mengganggu manusia denga pelbagai cara.
Malahan dalam surah
Al-Ahqaf ayat 29 dalam firmanNya:
وَإِذْ صَرَفْنَا
إِلَيْكَ نَفَرًا مِّنَ الْجِنِّ يَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ
قَالُوا أَنصِتُوا ۖ فَلَمَّا قُضِيَ وَلَّوْا إِلَىٰ قَوْمِهِم مُّنذِرِينَ(29)
Maksudnya: Dan
(ingatkanlah peristiwa) semasa Kami menghalakan satu rombongan jin datang
kepadamu (wahai Muhammad) untuk mendengar Al-Quran; setelah mereka menghadiri
bacaannya, berkatalah (setengahnya kepada yang lain): "Diamlah kamu dengan
sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya!" Kemudian setelah selesai bacaan
itu, kembalilah mereka kepada kaumnya (menyiarkan ajaran Al-Quran itu dengan)
memberi peringatan dan amaran.
Disebutkan juga dalam
Hadith yang sahih bahawa RAsulullah SAW telah bertemu dengan masyarakat jin
untuk menjelaskan ayat-ayat Al-Quran. Hadith daripada Ibnu Abi Hatim yang
diriwayatkan daripada Mujahid menceritakan Nabi Muhammad SAW bertemu dengan
masyarakat jin untuk berdakwah.
Kesimpulannya, makhluk
halus itu memang wujud dan wajib dipercayai. Pada pandangan saya, yang
membezakan hanyalah pada istilah atau terjemahannya sahaja sedangkan kesemuanya
adalah makhluk yang sama.
Sama ada hantu,
jembalang, jin tanah, pelesit, bunian dan sebagainya istilah makhluk halus yang
wajib dipercayai kewujudannya sebagaimana yang disebutkan dalam Al-Quran. Tidak
mempercayai ayat-ayat Al-Quran boleh membawa kepada kerosakan aqidah.
0 comments :
Post a Comment